Welkom!



Even voorstellen:
September 2009 zijn we met elkaar begonnen om de Pabo opleiding aan het Instituut Theo Thijssen in noodtempo (lees 2 jaar) te doorlopen. Inmiddels zijn we al een eind op weg, maar we vonden dat we nog wat media-wijze aspecten in onze rugzak misten. Vandaar dat we gekozen hebben de keuzemodule Mediawijsheid te volgen.

Op deze blog zullen wij de komende tijd al onze opdrachten, maar ook andere interessante, opgedane kennis met jullie delen.

Lesley, Martine, Christine en Claude




7 augustus 2011

Opdracht 1 en 4 - Onderzoek op stageschool en de gegeven lessen


Op de school waar ik het laatste jaar stage heb gelopen, werd in het lesprogramma niet specifiek aandacht besteed aan mediawijsheid. Het kwam terloops wel eens aan de orde. Wel werd er een ouderavond georganiseerd over kinderen en internet. Doordat er in iedere klas een digibord aanwezig was, werden de kinderen tijdens de lessen wel dagelijks geconfronteerd met diverse vormen van media.
Mijn lessen vormen  een eerste kennismaking met die verschillende vormen van media (en dan met name internet en reclames ) waarbij ik middels diverse werkvormen in ga op de voor- en nadelen:

1.       Mijn eerste les is een les naar aanleiding van mijn fotoserie, gebruikt en gemaakt voor opdracht 3. In die fotoserie komen verschillende vormen media voor. Welke herkennen de kinderen en wat kunnen ze over deze media vertellen? In groepjes van vier zoeken de kinderen informatie over de diverse media en presenteren de gevonden media aan de klas daarbij ingaand op de voor- en nadelen.
2.       In de tweede les komen, aan de hand van een powerpointpresentatie de do’s en dont’s van online zijn aan de orde. Hier wordt klassikaal over gesproken en daarna spelen de kinderen een kwartetspel over de do’s en dont’s.
3.       In de derde les worden de kinderen attent gemaakt op de mogelijkheden die mediamakers gebruiken om te manipuleren. Dit kunnen de kinderen ook. Ze maken een soort kijkdoos waarin ze hun eigen, onmogelijke wereld creĆ«ren. Hiervan maken ze een foto (zonder dat je de doos ziet).
4.       In de vierde les gaan de kinderen verder met de gecreĆ«erde wereld uit les 3  door er een foto van zichzelf in te monteren. Op deze manier maken de kinderen hun eigen wereld, een digitale beeldcollage.

Deze lessen zijn bedoeld voor kinderen vanaf groep 6. Heb je interesse in een van de lessen, laat een berichtje achter op dit blog!

Martine Gijsen  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten