Welkom!



Even voorstellen:
September 2009 zijn we met elkaar begonnen om de Pabo opleiding aan het Instituut Theo Thijssen in noodtempo (lees 2 jaar) te doorlopen. Inmiddels zijn we al een eind op weg, maar we vonden dat we nog wat media-wijze aspecten in onze rugzak misten. Vandaar dat we gekozen hebben de keuzemodule Mediawijsheid te volgen.

Op deze blog zullen wij de komende tijd al onze opdrachten, maar ook andere interessante, opgedane kennis met jullie delen.

Lesley, Martine, Christine en Claude




Mediawijsheid opdracht 4: lessen ontwerpen en uitvoeren

Lessenserie actief kijken

Binnen mijn lessenserie wilde ik graag met kleuters actief gaan kijken.
De lessen zijn gebaseerd op het boek "reclame, weet wat je ziet" en de afstudeerscriptie "audiovisuele vorming voor 2,5-jarigen".


De eerste les

De eerste les bestond uit het bekijken van een reclamefilmpje van Coca Cola. De kleuters hebben het filmpje zonder en met geluid bekeken. Het actieve kijken bestond uit het gericht kijken naar de insecten en praten over het filmpje in de kring (kan het echt dat de insecten samen werken, een flesje cola weghalen en dit dan opdrinken uit bloembekers). De kleuters waren het er snel over eens; elk insect is dol op cola, dus de reclame klopte helemaal!


reclamefilm coca cola 2010


collage van getekende insecten 


De tweede les

In de tweede les hebben de kleuters gekeken naar dezelfde foto van een insect, maar met een verschillend achtergrond muziek. Het duurde even, maar toen viel het kwartje; de beestjes waren precies hetzelfde, alleen de muziek anders en dat maakte het verschil. Na het bekijken van drie insecten met muziek, zelf muziek gemaakt om aan te geven of het beest eng of "lief" was.


De derde les

In de derde les zijn de kleuters zelf beelden gaan maken. Gewapend met fototoestel en de opdracht om een foto te maken van een verstopte knuffel, zodat de rest van de klas kon raden waar de knuffel verstopt was geweest. Per kleuter dus twee foto's, een verstopte knuffel-foto en een foto die duidelijk liet zien waar de verstopplek was.
Hieronder de foto's van de kleuters.


Knuffel in de bouwhoek
maar niet de bouwhoek bij de klas!
Dit lijkt de mi-kast,
maar dat is het niet.



Knuffel onder de tafel,
fotograaf onder de tafel,


en een knuffel tussen de jassen.

De kleuters vonden het erg leuk om zelf een scene te bedenken en de foto's te maken. Het bekijken van de foto's op het digibord en proberen te raden waar de foto's gemaakt waren, is met veel enthousiasme gedaan.