Welkom!



Even voorstellen:
September 2009 zijn we met elkaar begonnen om de Pabo opleiding aan het Instituut Theo Thijssen in noodtempo (lees 2 jaar) te doorlopen. Inmiddels zijn we al een eind op weg, maar we vonden dat we nog wat media-wijze aspecten in onze rugzak misten. Vandaar dat we gekozen hebben de keuzemodule Mediawijsheid te volgen.

Op deze blog zullen wij de komende tijd al onze opdrachten, maar ook andere interessante, opgedane kennis met jullie delen.

Lesley, Martine, Christine en Claude




8 november 2011

Opdracht 1: Samenvatting onderzoeksopdracht

De leerlingen in mijn stageklas komen in hun lessen veel met media in aanraking. De leraar heeft een laptop bij zijn bureau staan zodat hij vanaf daar het digibord kan besturen. Er is toegang tot internet en programma's van Ambrasoft en Malmberg om de lessen te ondersteunen. Op de gang staan per klas drie computers ter beschikking voor de leerlingen. Via een schema in de klas weten de leerlingen wie er die dag  computerbeurt heeft en met reken- of taaloefeningen aan de slag mag op de computer. De wand van het klaslokaal naar de gang kan tot de helft van de lengte worden open geschoven. Hierdoor heeft de leraar van zijn eigen plek achter zijn bureau direct zicht op de beeldschermen van de leerlingen en kan hij gemakkelijk overzicht houden.


In deze klas (groep 6) gaan de leerlingen voor het eerst een spreekbeurt houden over een zelfgekozen onderwerp. Daar moeten ze een powerpointpresentatie bij maken met tekst en beeld. Er wordt gelet op inhoud, vormgeving en presentatie. Alle leerlingen zijn in staat om een goede spreekbeurt op die manier in elkaar te zetten. Aangezien deze leerlingen met de middelen in de media aardig overweg kunnen, vind ik het belangrijk om in mijn lessen meer in te gaan op beeldinhoud en de gevolgen daarvan.

Lesley Feher VO2b (VO3a)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten