Welkom!



Even voorstellen:
September 2009 zijn we met elkaar begonnen om de Pabo opleiding aan het Instituut Theo Thijssen in noodtempo (lees 2 jaar) te doorlopen. Inmiddels zijn we al een eind op weg, maar we vonden dat we nog wat media-wijze aspecten in onze rugzak misten. Vandaar dat we gekozen hebben de keuzemodule Mediawijsheid te volgen.

Op deze blog zullen wij de komende tijd al onze opdrachten, maar ook andere interessante, opgedane kennis met jullie delen.

Lesley, Martine, Christine en Claude




13 augustus 2012

Opdracht 4 lessenserie (Lesley VO3a)

Ik heb gekozen om drie lessen te maken waarin centraal staat dat de media gebruik maakt van manipulatie. Ik wil de leerlingen ervan bewust maken dat de media om verschillende redenen kan manipuleren. Bijvoorbeeld: om zoveel mogelijk oplagen te verkopen (en dit kan gevolgen hebben die niet altijd leuk zijn voor verschillende personen), omdat mensen vanuit verschillende standpunten iets kunnen beleven en het daardoor op verschillende manieren kunnen vertellen, of omdat het belangrijk is om rekening te houden met de doelgroep waarvoor je iets schrijft of maakt. Ik vind het belangrijk om leerlingen bewust te maken van die manipulatie omdat ze zo leren zelf een oordeel te vormen of een standpunt in te nemen na het lezen van iets dat ze in de media tegen komen. Zo kunnen ze zelf beter leren omgaan met de media.

Thema: Invloed van de media ( voor groep 5 en 6)



·       De roddelbladen: De invloed van roddelbladen op het leven van bepaalde mensen kan erg groot zijn. Bekende Nederlanders leven dan ook in een haat-liefdeverhouding met deze bladen. Zijn de kinderen zich daarvan bewust? Is het nieuws in die bladen ook waar? Zouden ze zelf ook wel eens met een foto in zo’n blad willen staan? Daarop geven ze antwoord in deze activiteit.
·       Tellen is soms moeilijk: De manipulatie van berichtgeving ligt soms niet bij de media, maar bij de bron. Zo blijken de tellingen van demonstraties steeds weer ver uiteen te kunnen liggen. Het lijkt er soms op dat politie en demonstranten verschillende getalsystemen gebruiken. In deze activiteit lezen de kinderen daar een voorbeeld van.
·       De nationale Kidskrant: Elke krant probeert ook door de vormgeving lezers te trekken. Misschien is het zelfs zo dat de opmaak in eerste instantie bepaalt of iemand de krant wel of niet ter hand neemt en dat daarna pas de inhoudt telt. Om de kinderen hiervan een indruk te geven vergelijken ze een kinderkrant op het internet met een landelijk of regionaal dagblad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten